ombouw naar LPG

Merk gerelateerde zaken, ervaringen en tips

Moderator: PKing

Re: ombouw naar LPG

Berichtdoor Peter » zo 18 jan 2009, 19:17

Kijk, dat bevestigt toch wel een beetje wat ik al dacht. En ik kon niet op die naam Terveer komen, dat is nu ook mooi opgelost!
Vriendelijke groet, :hello:
Peter
Gebruikers-avatar
Peter

Kampeermiddel: Caravan
Favoriet Vakantieland: Canada en Scandinavië

Berichtdoor Abl » zo 18 jan 2009, 21:52

techneut schreef:
Ik wil hier even het volgende opmerken. Het gewicht word vermeerderd met 0.8x de inhoud van de tank dus een 40 liter tank 0.8x40l =32 kg.LPG onder druk is nooit hoger als 8 atm. dit is de vul druk.Nat gas dus LPG vermeerderd 250 X . De 3l LPG die bij het los koppelen de lucht in zou gaan gaat dus 3 x250 = 750 liter hier blijkt al uit dat niet waar is.Tussen de vul pistool en de treugslagklep zit nog geen 1/2 cm3 ruimten. Bij 80% vullen is er geen overdruk er is nl.nog een ruimten van 20% en de pomp blokkeerd met een tegendruk van de pomp en stopt de teller.HET MAG NIET IN NEDERLAND PUNT UIT. Ik heb zelf voor een grote verzekerings maatschappij campers gekeurd,het was mijn beroep en bij TNO diverse testen gedaan. Die Firma in Zwolle is Terveer techniek .veel succes.[/quote]

Hier staan toch een paar dingen die feitelijk onjuist zijn.

40 l Lpg is toch echt niet meer als iets meer dan 20 kg.

De vuldruk is dan wel 8 Bar, maar de druk kan gemakkelijk veel hoger oplopen, dit is temperatuurafhankelijk.
Dodge Ram 1500 Laramie 4WD Hemi 5.7./ Fendt Diamant 560 TG.
Abl
Nieuws Redactie

Favoriet Vakantieland: Dalmatie

Berichtdoor Peter » zo 18 jan 2009, 23:08

Als ik LPG getankt heb, komen de voorwielen bijna vrij van de grond! :shock: :grin:

Vuldruk vanaf de pomp is max 8 bar. Zoals jij op die wetenschap reageert, zou het bij warm weer dus bijna niet mogelijk zijn om LPG te tanken omdat in de tank de druk zoveel is opgelopen? Ik weet wel, dat afhankelijk van de barometer, je af en toe iets meer of iets minder tankt, maar van de hitte heb ik nooit last gehad. Of moet ik me bij jouw reactie iets anders voorstellen? :confused:
Vriendelijke groet, :hello:
Peter
Gebruikers-avatar
Peter

Favoriet Vakantieland: Canada en Scandinavië

Berichtdoor techneut » ma 19 jan 2009, 18:19

Peter schreef:In het ondeelbare totaalgewicht zit het 'm juist: Bij losse gasflessen kun je er voor kiezen om de ongebruikte fles(sen) in de auto te zetten, bij een LPG- installatie met maar één tank plus vaste aansluiting kan dat niet.

Met de rest ben ik het eens: beter een vlam dan een knal...
Een LPG tank zal nooit uit elkaar barsten, ik heb er nl.al verschillende uit een in de brand staande auto gehaald en ben er ook niet bang voor als de brandweer doe wat ik hun vertel,is er niets aan de hand . Een GAS FLES BUTAAN/PROPAAN EN FLESSEN VOOR AUTOGEEN LASSEN LOOP IK ERG VER VAN WEG deze knallen uit elkaar ook de gas tankjes van blik .Kort gezegd alles wat niet in een LPG tank zit is LEVENSGEVAARLIJK.Wij hebben het getest met een tank van 60L gevuld met lpg en dus een goed gekeurde tank liggend op een brander bed met aangesloten leiding op het overdruk ventiel en 15m verderop eaflaten fakkelen er gebeurd niets alleen te tank loopt leeg.
techneut

Berichtdoor djansen » ma 19 jan 2009, 18:33

Ik zal in elk geval nooit mijn gasflessen in de auto zetten. (Heb ik dan ook nog nooit gedaan)

Asl je auto in brand raakt en je zit bekneld in de auto dan zit je daar met je gasflessen.

De caravan kunnen ze vaak nog van je auto wegduwen bij een ongeval.
djansen
Beheerder

Berichtdoor Abl » ma 19 jan 2009, 20:43

Wat je vertelt techneut, komt neer op hetzelfde wat ik ook vertelde, LPG tanks hebben een overdrukventiel. Wat bij een druk hoger dan 20 bar afblaast, waardoor je het gas mooi ziet affakkelen. LPG is overigens bijna hetzelfde als propaan, alleen zit er 's winters 30 % butaan bij.
De reden dat de tank afblaast, is de hoge druk, veroorzaakt door een hoge temperatuur.
Een propaanfles heeft vreemd genoeg geen overdrukventiel. Wordt zo'n fles heet, en de kraan zit dicht, ontploft ie. Niet door het gas, maar door te hoog oplopende druk, in combinatie met afnemende treksterkte van het staal. Het ineens vrijkomende gas ontbrandt. Het vloeibare gas gaat heel snel over in dampvorm.. enfin, doe maar effe een fiks aantal stappen terug als je die kans nog hebt.

Juist ook om deze reden, roep ik al een tijdje, dat het veel beter is om de kraan van de fles in de caravan altijd open te laten. De drukregelaar heeft nl ook een overdrukventiel.
In zo'n geval is een propaanfles even veilig als een LPG tank bij brand. De fles zal eveneens rustig leegbranden.

Waarom iedereen in de caravanwereld en de regelneven van verkeer en waterstaat de regel hebben ingesteld dat de fles dicht zou moeten, is mij een raadsel.
Vraag hier de eerste de beste goed opgeleide brandweerman maar eens naar.

@ Peter, maak je niet al te bezorgd, zolang je de tank of fles maar niet in de zon zet, zal ie niet zo gauw warmer worden dan 30 graden.
En dan is de druk nog maar ca 15 bar bij propaan/LPG in wintersamenstelling. (70% Propaan, 30 % Butaan)

's Zomers is de samenstelling van LPG 70% Butaan en 30 % Propaan . Dat heeft een reden. De druk van Butaan loopt lang niet zo hoog op.

Een butaanflesje mag overigens best in de zon. De druk van butaan blijft bij 30 graden maar iets van 4,2 bar als ik me goed herinner. Bij 50 graden trouwens ook nog.
Laatst bijgewerkt door Abl op ma 19 jan 2009, 21:50, in het totaal 3 keer bewerkt
Abl
Nieuws Redactie

Berichtdoor Abl » ma 19 jan 2009, 20:47

Er ging effe wat mis.. Ik kan dit niet verwijderen.. :mad:
Abl
Nieuws Redactie

Berichtdoor Belgil » do 28 jan 2010, 17:19

Als ik alles nu goed begrijp, is het beter dat tijdens de zomer gewoon butaangas in de disselbak zet, propaan is dus gevaarlijker.
Thuis heb ik een propaantank van 500 liter daar staat inderdaad een overdrukventiel op, op een fles is dat niet het geval. Zou er in de handel zo geen soort ventiel bestaan dat tussen de caravan en de fles bv aan de darm kan gemonteerd worden. Met de predom had ik geen verwarming op gas, dus was het campinggas, maar nu met de digue heb ik dus wel verwarming en wil ik een fles van 10kilo gas nemen die kan in de disselbak er is zelfs plaats voorzien voor twee flessen. Enig probleem is dan dat als in het voor of na seizoen bij nacht wat vriest dat het gas mee bevriest en geen verwarming, dus in de winter propaan dan.
Belgil

Berichtdoor Abl » vr 29 jan 2010, 19:37

Belgil, je kunt best maar gewoon propaanflessen nemen hoor.
Dez zijn zonder problemen zomer en winter prima bruikbaar. Butaan kan je alleen bij hogere temperaturen gebruiken, Propaan werkt altijd, ook bij 30 graden vorst.

De drukverhoging van propaan is ook niet erg. In de disselbak zal het nooit warmer worden dan 40 graden. De gasdruk zal dan wel iets oplopen, maar niet zoveel dat het gevaarlijk wordt. Ook propaan (of LPG) is een zeer veilig produkt.
Abl
Nieuws Redactie

Vorige

Terug naar Merken