Hyundai

Vragen en discussie over de auto voor de caravan

Re: Hyundai

Berichtdoor dick havenaar » za 13 maart 2010, 00:53

ha pking,

ik weet niet wat precies de criteria zijn voor 'redelijk antiek', eigenlijk... :confused:

heb even de meest elementaire technische specificaties van de 5,7 ltr. v8 opgezocht...

knip en plak schreef:5.7L DOHC 32V i-FORCE V8 with dual independent Variable Valve Timing with intelligence (VVT-i), Ethanol technology [1], Horsepower: 381 hp @ 5600 rpm; Torque: 401 lb.-ft. @ 3600 rpm; Aluminum block with aluminum heads, Acoustically Controlled Induction System (ACIS) -- dual stage intake manifold, Compression ratio: 10.2:1, Emissions: ULEV II, E85 Flex Fuel

mijn gasinstallatie is een LPI, als ik me niet vergis...

het is donker, ik kan het nu even niet controleren, mocht het anders zijn, dan meld ik dat nog even...

Afbeelding dikkie
hobby prestige 720 uml (2006) met isabella voortent, voortgetrokken door een toyota tundra 5,7 ltr. v8 (2008)
Gebruikers-avatar
dick havenaar

Kampeermiddel: Caravan
Favoriet Vakantieland: frankrijk, spanje

Berichtdoor Abl » za 13 maart 2010, 01:22

PKing schreef:Dat van die calorische waarde heb je wel aardig goed :grin:

Maar ook is het zo dat de meeste gasinstallaties voor amerikanen nog redelijk ouderwets zijn, en gewoon een verdamper gebruiken.
Een verdamper is een apparaat van gemiddelden, dat betekend in de praktijk dat hij in het lage bereik teveel gas geeft en in het hoge bereik net te weinig :grin:
Daar komt bij dat een V8 geweldig is om mee te rijden, maar ook redelijk antiek...cilinders die je kunt uitschakelen lijkt leuk, maar was natuurlijk een noodgreep van de fabrikant om milieutechnisch nog geloofwaardig te blijven.
De chevyvan van mijn neef heeft een singlepoint injectiesysteem wat niet veel meer is als een halfelektronische carburateur.
Als je daarbij rekent dat die 5.7 liter motor ongeveer 180 pk levert hoef ik toch hoop ik niets te zeggen over het nuttig gebruik van de brandstof die je er in kwakt :D
De grap is dat die wagen niet snel is, maar niet langzamer wordt als je er een behoorlijk gewicht achter gooit.
Inhoud en koppel zijn in sommige gevallen veel belangrijker dan kilowatts :grin:
En...wanneer ik in dat ding rijdt ga je vanzelf rustiger rijden :grin:

Sorry hoor PKing..
Ouderwets?? Er zit helemaal geen verdamper in mijn auto, en in de vorige heb ik er ook nooit eentje kunnen vinden, en in de auto daarvoor ook al niet..
Het waren allemaal 5.7 ltr 8 cylinders, met tegen de 350/400 Pk vermogen, en allen hadden 'gas injectie.
Ik heb het dan al over 10 jaar dat ik al geen verdamper meer kan ontdekken..

Bij mijn vorige auto, was het vermogen op gas groter dan op benzine. Dit had te maken met de aanpassing/optimalisering van het motormanagement, wat toch moet gebeuren als je gas gaat gebruiken. Vergelijk het met chippen. Op Lpg leverde de motor dus bijna 10 % meer vermogen dan origineel op benzine.
Van mijn huidige auto weet ik het nog niet, het moet nog op de vermogensbank getuned worden.
Enne.. Niet snel ? binnen 7 sec. naar 100 km is echt niet traag voor een zon zware bak..Toch ?
Ik heb het idee, dat jouw idee over de amerikaanse 8-cylinders , die in jouw ogen wat antiek zijn, toch wel op zijn zachtst gezegd heel erg achterhaald is.
Dat bijv BMW uit de helft van de cylinderinhoud, hetzefde vermogen haalt, is geen kunst. Blowertje erop.. en klaar.
Levenslange garantie op een motor en aandrijflijn geven, is dat wel.
Dodge doet dat. BMW niet.
Trek je conclusie.. :grin: (ik noem maar zo even wat voorbeelden)
Dodge Ram 1500 Laramie 4WD Hemi 5.7./ Fendt Diamant 560 TG.
Abl
Nieuws Redactie

Favoriet Vakantieland: Dalmatie

Berichtdoor PKing » za 13 maart 2010, 02:22

Ik had het niet over jullie wagen maar specifiek over een chevyvan die ik toevallig ken.
Ik weet best dat de moderne V8 een beetje anders werkt, toch zijn het milieutechnisch gezien gewoon achterhaalde dingen.
Dat kun je niet leuk vinden, maar het is wel zo ;)

Levenslange garantie geven en die daadwerkelijk ook krijgen na 10 jaar zijn twee verschillende dingen denk ik.

Begrijp me goed ik vindt een V8 een geweldige machine maar ze hebben hun tijd gewoon gehad, in ieder geval in de gewone gebruikswagen waar die van jullie niet onder vallen:-)
En veel vermogen halen uit een kleiner motortje is volgens mij meer een kunst dan uit een grotere motor ;)
3-400 pk uit een V8 of hetzelfde uit een zescilinder, je kunt zelf wel nagaan welke motor dan beter met zijn brandstof omgaat.
En nee ik heb ook geen vertrouwen op de lange duur in een 1.4 met 150 pk, iets zegt me dat de levensduur van die dingen gewoon beperkt is, maar autofabrikanten willen ook geen type dat eeuwen meegaat.
Nothing beats cubic inches and torque behalve het feit dat de brandstof schaarser wordt :-(
Opel Astra Wagon 1.7 DTI met Predom N126 (1987)
Gebruikers-avatar
PKing
Beheerder

Favoriet Vakantieland: Tjechie

Berichtdoor Abl » za 13 maart 2010, 11:08

Als je 400 pk uit een 6 cylinder van zeg maar even 3 liter haalt, is ie niks zuiniger dan een 8 pitter.
Die motor wordt wel duurder, en de levensduur korter.
Er is maar 1 voordeel: hij is wat lichter.
Dat bespaart wel wat brandstof. :)
Wat dat betreft heb je gelijk.
Dodge Ram 1500 Laramie 4WD Hemi 5.7./ Fendt Diamant 560 TG.
Abl
Nieuws Redactie

Favoriet Vakantieland: Dalmatie

Berichtdoor PKing » za 13 maart 2010, 17:10

Lol begrijp me goed ik wilde dat ik jullie wagens kon betalen :lol:
Opel Astra Wagon 1.7 DTI met Predom N126 (1987)
Gebruikers-avatar
PKing
Beheerder

Favoriet Vakantieland: Tjechie

Berichtdoor dick havenaar » zo 14 maart 2010, 15:15

PKing schreef:Lol begrijp me goed ik wilde dat ik jullie wagens kon betalen :lol:

allebei..?? :shock:

grijnsszzz..!!

valt best mee hoor, pking... ik denk dat ze niet veel duurder zijn dan de gemiddelde 'gewone' auto...

( moet je het wel zakelijk kunnen doen, scheelt een bak bpm en met 'grijze mrb' is zo'n auto ( € 155,00 per kwartaal ) echt niet ( veel ) duurder dan een andere auto... daarbij, verzekering gaat ook over het ex. btw-bedrag )

tsjah, ik heb 'm om de bammetjes mee te verdienen ( gaat niet geweldig op het ogenblik maar de verwachtingen zijn wel positief ), dan is het al weer andere koek...

Afbeelding dick
hobby prestige 720 uml (2006) met isabella voortent, voortgetrokken door een toyota tundra 5,7 ltr. v8 (2008)
Gebruikers-avatar
dick havenaar

Favoriet Vakantieland: frankrijk, spanje

Vorige

Terug naar Trekauto